Jaká je průměrná cena webových stránek? (2022)

Průměrná cena webových stránek

Chcete vytvořit nový web, ale máte strach, aby vás někdo nenatáhl? Zabýváte se hlavně svým businessem, chcte kvalitní, funkční web, ale nevíte, kolik by měl stát, aby takový opravdu byl?

Odpověď je, že záleží. Pojďmě se na to však podívat hlouběji.

Co dělá cenu webu?

Platíte-li za tvorbu webových stránek stránek, platíte zpravidla za tři věci:

  • expertízu
  • technické řešení
  • přesahy

A jelikož jsou všechy tyto tři věci poměrně těžké určit, doporučuji k problému přistoupit opačně.

Kolik si mohu za tvorbu webu dovolit utratit?

U prezentačních webů dělá návratnost počet a hodnota kontaktů, které web “vygeneruje” (tzv. leadů). Tak o tom alespoň lze ze začátku pro zjednodušení přemýšlet.

počet konverzí * hodnota konverze = návratnost investice do webu

U e shopů je to samozřejmě jiné, ale o tom zase třeba někdy příště.

Jsem květinářka a můj web měsíčně najde 150 lidí. 5 z nich si objedná květinovou výzdobu na svou oslavu. Na každé výzdobě mám čistý zisk 5 000 Kč. Výpočet pak může vypadat třeba takto:

5 * 7500 (5000 čistý zisk + hodnota kontaktu) = 37 500 Kč / měsíčně.

V čem je háček?

Můžete namítnout, že jde o hru naprostého hádání a jako takovou ani nemá smysl se jí příliš zabývat.

Částečně souhlasím, nicméně stále si myslím, že to stojí za to.

I když všechny proměnné odhadnete, jde o mentální cvičení, které stojí za to. Kdyby nic jiného, přinutí vás o vašem webu přemýšlet jako o assetu.

A i když proměnné odhadnete, výjdou vám pravděpodobně jiná čísla pokud jste pekař, realitní makléř nebo prodejce luxusních dovolených.

Zkušený tvůrce vám dokáže dát edukovaný názor, jestli je váš odhad reálný (je třeba počítat s tím, že každý trh je jiný a některé konverze jsou mnohem těžší získat, než jiné).

cena webu - ilustrační obrázek

Tři hlavní možnosti tvorby vašeho webu

O tom jak by měla tvorba webu vypadat si můžeme povědět příště. Případně se můžete podívat, jak pracuji já.

Když chcete web, máte v podstatě tři hlavní možnosti:

Každé z řešení tvorby webu má své výhody a nevýhody.

Níže se na ně v rychlosti podíváme

cena webu - ilustrační obrázek

Krabicová řešení

Rozhodně jde o nejrychlejší a nejjednoduší možnost tvorby webových stránek. Nicméně vždy je to něco za něco. A pokud si chcete přečíst, proč si z krabice nikdy nevytáhnete dobrý web na míru, přečtěte si skvělý článek Marka Čevelíčka.

Znamená to však, že je pro vás krabicové řešení nevhodné?

Určitě ne, jen je potřeba, aby krabicové řešení bylo tím, co hledáte.

Kolik stojí web na Krabicovém řešení?

Níže najdete porovnání jednotlivých řešení přičemž cena je vždy roční za jeden web.

Mioweb29 040 Kč (2420 Kč včetně DPH měsíčně, dle stránek Miowebu)

V ceně je i cena domény (asi 200 Kč ročně) a řada tréningů, manuálů a návodů. Mioweb se zdá také vhodný pro prodej infoproduktů.

Obsáhlé recenze Miowebu můžete najít na stránkách Šárky Novotné nebo Vladimíra Jurošky.

Webnode – 2988 Kč ročně (249 Kč měsíčně)

Webnode je asi nejlevnějším krabicovým řešením. Nemám s ním žádnou zkušenost, nicméně jeho recenzi si můžete opět přečíst na stránkách Šárky Novotné nebo Vladimíra Jurošky.

Wix – 2952 Kč ročně – případně 5000 Kč pokud chcete analytické nástroje

S Wixem opět nemám osobní zkušenost, nicméně recenze na stránkách Šárky Novotné nebo Vladimíra Jurošky by vám měla dát dobrý přehled.

Jsou to všechny krabicová řešení?

Nejsou. Krabicových řešení existuje nepočítaně (vynechali jsme SolidPixels, SquareSpace, WebFlow a mnoho dalších…), nicméně stejně bych toho o nich moc říci neuměl a jedno druhému se poměrně podobají.

Hlavní výhody

  • Jednoduchost ovládání (web si zvládnete postavit sami)
  • Zaručená správa (nemělo by se vám stát, že dojde k chybě a web bude např. nedostupný)
  • Rychlost tvorby webu (pokud se odrazíte ze šablony, je možné vytvořit web klidně za pár dnů)

Hlavní nevýhody

  • Omezené možnosti přizpůsobení
  • (Dle mého názoru) zpravidla velice špatné SEO možnosti
  • Menší analytické možnosti (především u nástrojů nepodporujících Google Analytics)

Shrnutí

Pokud potřebujete web rychle, nemáte rozpočet, nebo chcete jen vyzkoušet, zda něco může fungovat, krabicové řešení může být pro vás tím pravým.

P.S. Pokud byste si chtěli zkusit vytvořit web na WordPressu, můžete se podívat na můj kurz Elementoru zdarma.

cena webu - ilustrační obrázek

WordPress

Zde nemůžu být objektivní. WordPress mám rád, protože je spolehlivý, open source, a běží na něm přes 40 % internetových stránek.

Zkusím být však co nejvíce objektivní, protože i WordPress má samozřejmě řadu nástrah.

Kolik stojí web na WordPressu?

Oproti krabicovým řešením, je to velmi těžké určit. Pokud chcete do tématu proniknout hlouběji, znovu se můžete podívat na článek Marka Čevelíčka případně prozkoumat ceny WordPress tvůrců z katalogu Na volné noze nebo WP lidé.

Do ceny webu nám nově vstupují i ostatní profese, zatímco na krabicových řešeních si často vystačíte se šablonami, na tvorbu webu na WordPressu můžete potřebovat lidi jako:

  • grafičku
  • kodérku
  • UX designerku
  • SEO optimalizátorku

Nicméně i zde se dá vyjít ze šablon a pro porovnání cen to budeme i víceméně předpokládat.

Když vyloučíme studenty a lidi, kteří s tvorbou začínají (a mají extrémně nízké ceny), myslím že rozpětí by mohlo být nějako jako:

Jednoduchý web postaven pomocí builderu (Elementor, Divi, Gutenberg)

5000 Kč – 25 000 Kč

Komplexní web postaven pomocí builderu (Elementor, Divi, Gutenberg)

15 000 Kč – 70 000 Kč

Jednoduchý web na míru

15 000 Kč – 100 000 Kč

Komplexní web na míru

150 000 Kč – 1 000 000 Kč

Ceny jsou opravdu orientační a nejlepší představu si uděláte, když oslovíte tvůrce, kteří vás osloví přímo s žádostí odhadu ceny.

Hlavní výhody

  • Téměř absolutní přizpůsobitelnost
  • Perfektní možnosti optimalizace
  • Přívětivé uživatelské ovládání (když se web udělá správně)

Hlavní nevýhody

  • Potřeba zajištění péče po spuštění (většina tvůrců tuto službu nabízí)
  • Dříve špatná pověst WordPress webů, především díky nekvalifikovaným tvůrcům
  • Relativní složitost, pokud byste si chtěli web vytvořit sami

Shrnutí

Cesta WordPressu je dle mého vhodná pro většinu klientů, kteří si nechtějí web tvořit sami. Chtějí se věnovat svému primárnímu podnikání a zároveň nechtějí stránky na míru, ani nepotřebují složité webové řešení.

Nicméně WordPress je mocný nástroj, bohužel však jen ve správných rukou. Proto vřele doporučuji věnovat výběru dodavatele patřičnou pozornost a čas.

Vyplatí se to.

cena webu - ilustrační obrázek

Tvorba webu na míru (Vlastní CMS)

Tato možnost je vhodná především pokud potřebujete komplexní, funkční a vysoce specifickou webovou aplikaci.

Pokud tedy chcete stránky jako například Airbnb, Aukro nebo komplexní intranet na míru, tato možnost bude pro vás. .

Kolik stojí web na míru?

Popravdě nemám tušení. Ale můj edukovaný odhad je cokoliv od 200 000 Kč do desítek miliónů korun.

Hlavní výhody

  • Optimalizovaná infrastruktura pro vaše potřeby
  • Když se projekt podaří, může vygenerovat obří zisky (pokud je na to nastaven)
  • Možnost využití nejnovějších technologií

Hlavní nevýhody

  • složitost vývoje, nákladnost
  • (víceméně) uvázání k jednomu dodavateli
  • časová náročnost

Shrnutí

Pokud máte složité požadavky, nebo chcete web, který bude zároveň “trochu aplikací”, nezbude vám nic jiného než jít do vývoje na míru.

cena webu ilustrační obrázek

Kdo mi vytvoří webové stránky? aneb jak na tvorbu webových stránek

Dodavatelé webových stránek se dají rozdělit na tři hlavní skupiny:

cena webu - ilustrační obrázek

Tvorba webových stránek svépomocí

Aneb máte čas a nemáte kapitál. Vytvořit stránky solidní stránky svépomocí je určitě možné.

Nejlepší v tomto případě bude vydat se cestou “krabicových řešení”, případně WordPressu s nějakým webovým buildrem.

cena webu - ilustrační obrázek

Spolupráce s freelancerem

Freelancer dokáže zastoupit roli agentury, stejně jako vám může být jen k ruce.

Kvalita freelancerů se z mé zkušenosti drasticky liší a doporučuji věnovat čas výběru, vězte, že se to vyplatí.

cena webu - ilustrační obrázek

Spolupráce s agenturou

Jestli se něco liší ještě více než kvalita freelnacerů, je to kvalita agentur.

Opět věnujte výběru velkou pozornost.

cena webu - ilustrační obrázek

Kolik stojí tvorba internetových stránek od jednotlivých poskytovatelů?

Obecně by se asi dalo řící, že agentura je dražší než freelancer (i když existuje spousta výjimek). Nicméně důležité je především přemýšlet nad cenou v kontextu užitku.

Co tím myslím?

Neporovnával bych absolutní ceny, protože nedostanete stejnou věc.

Porovnávat ceny webů je jako porovnávat ceny domů u solidních dodavatelů, je to vždy něco za něco.

Můžete mít web od začínajícího mladíčka, který si za něj řekne 3500 Kč (nic proti nim, není to tak dávno, co jsem do této skupiny sám spadal).

Vy máte radost, kolik “jste ušetřili”, a vidíte, že web i přináší nějaké kontakty, z čehož jste nadšení!

Ve slově “nějaké” je však zakopaný pes.

Je lepší web za 3500 Kč, který přinese měsíčně 10 klientů, nebo web za 100 000 Kč, který jich měsíčně přivede 20?

Odpověď je, že vždy záleží na hodnotě leadu… Vždy tedy věnujte čas průzkumu trhu a ujistěte se, že existuje dobrá šance, že daný dodavatel bude umět vytěžit potenciál vašeho webu na maximum.

Jinak by to byla škoda

cena webu - ilustrační obrázek

Obecné rady pro výběr dodavatele

Detailně rozeberu zásady výběru dodavatale příště. Dnes vám však na rozloučenou poskytnu alespoň tři důležité tipy, kterými bych se zabýval u každého dodavatele:

cena webu - ilustrační obrázek

1. Trvejte na tom, že si web budete umět sami upravovat

Pravdou je, že nikomu nezáleží na vašem webu tolik jako vám. Jde o klasickou definici principle-agent problému, kdy jsou vaše zájmy lehce odlišné se zájmem agentur a freelancerů.

Proto bych vždy doporučil od začátku nastavit spolupráci tak, že si budete schopni web upravovat sami – především přidávat články (a jeho tvůrce vám ukáže a naučí vás jak).

Hledat na Seznamu nebo Google měsíc po dokončení výraz Jak upravit stránky WordPress je noční můrou každého zadavatele.

Vyhněte se ji.

cena webu - ilustrační obrázek

2. Mějte představu o rozvoji

Web samotný je jako restaurace uprostřed pouště. Potřebujete na něj dosta návštěvníky.

Další známé přísloví navíc říká, že “dobrý web, není nikdy hotový”.

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že tvorba webových stránek byla zhruba 20 % práce, rozvoj byl dalších 80 %.

Ať už tedy budete web rozvíjet s jeho tvůrcem nebo někým jiným, měli byste mít od začátku představu jak, kterým směrem a s kým to provedete.

Následně se o svou představu podělte s potenciálním tvůrcem webu a ujistěte se, že přemýšlíte správně a že web bude na vámi navrhovaný rozvoj připraven.

cena webu - ilustrační obrázek

3. Mějte cíle

Měřit úspěšnost webu je obtížné. Bohužel si nejde říct, že byste chtěli vaši investici do 4 měsíců zpátky a nechat na dodavateli “ať to nějak zařídí”.

Nicméně jak říká přísloví: “Jistou cestou, jak nedosáhnou vašich cílů je, žádné cíle nemít”.

Zamyslete se tedy nad tím:

  • Kdo bude na web chodit
  • Jak jej najde
  • Co a proč by měl na webu udělat
  • Jak mu to usnadnit

Možná to vypadá zdlouhavě, nicméně jde o skvělé mentální cvičení, které vám umožní přemýšlet o tvorbě webu v kontextu a co je důležitější… od začátku projektu.

cena webu - ilustrační obrázek

Závěrečné shrnutí

Jednoduše říci, jaká je cena dobrého webu nejde. Doufám, že vám ale článek pomohl nad touto problematikou přemýšlet.

A třeba dodal i nějaké body, o které se budete moci opřít při výběru dodavatele.

Díky, že jste dočetli až sem. Pokud vás cokoliv ze článku zaujalo, nebo máte nějaký dotaz neváhejte mi napsat komentář.

A jsem také zvědavý!

Jaké je vaše zkušenost s průměrnou cenou webu?

Pomohl vám článek? Sdílejte ho na sociální sítě.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Skype
Email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Obsah článku

Autor článku

Vojtěch Bruk

Vojtěch Bruk

Chci tvořit weby, kde se klientům rozumně rychle vrátí investice a bude se nadále zhodnocovat. Není to jednoduché, ale není to nemožné. Proto sleduji trendy, studuji přidružené disciplíny jako je psychologie, použitelnost, a marketing. Zlepšuju své weby průběžně s každým editem. Ve volném čase se bavím tvorbou wordpressového obsahu na Youtube.