Bezbolestná SEO optimalizace obsahu (2022)

Co je SEO obsah?

SEO obsah je online obsah vytvořený za účelem dobrého umístění se ve vyhledávačích (jako je Seznam nebo Google). Tento obsah je obvykle optimalizován kolem konkrétních klíčových slov.

Nicméně právě ona optimalizace může být často relativně zdlouhavá a náročná. Obzvlášť pokud nejste v oblasti SEO kovaní, může se snadno stát, že vás tento proces zahltí. A v horším případě dokonce odradí od psaní úplně.

A to by byla velká škoda.

Bezbolestná seo optimalizace je pak snahou o to, aby člověka proces neodradil a obsah byl zároveň dobře zoptimalizován.

Obsah je král. To se ví. Podle HubSpotu firmy, které pravidelně publikují příspěvky na blogu mají o 350 % vyšší návštěvnost stránek než ty, které obsah pravidelně nepublikují.

Malé firmy a živnostníci pak mohou zaznamenat ještě vyšší přínos pravidelného publikování, protože jim kromě návštvnosti může přinést i pozici autority, přiblížení zákazníkům a svým způsobem i velkou konkureční výhodu.

Publikovat je tedy lepší než nepublikovat. Bez debat.

Neoptimalizovaný obsah je ale jako přednáška Jana Wericha uprostřed lesa na zakarpatské ukrajině. Nezáleží na tom, jak je její obsah zajímavý, ani kolik lidí by rádo přišlo. Přednášku prostě nikdo nenajde, ani kdyby chtěl.

Jak z toho ven?

Jako únikový plán jsem sepsal tento bezbolestný průvodce SEO optimalizací, který vám pomůže psát články stejně jako jste zvyklí. Jen přidáte do své tvůrčí rutiny pár SEO praktit a váš obsah pak bude lépe nalezetelný.

A jen tak mimochodem… Pokud jste z opačného tábora SEO maximalistů nenechte se zmást. Bez obsahu je dobré SEO téměř oxymoron. Google dokonce prohlásil, že obsah je EXTRÉMNĚ důležitou součástí SEO a dokonce je jedním ze tří hlavních faktorů hodnocení.

Když já, tak i vy

Tvorba obsahu bolí sama o sobě. Když se k tomu navíc ještě přidá analýza klíčových slov, prolinkování, zakomponování vyhledávaných frází, smysluplnný popis obrázků může se člověku snadno zatočit hlava.

Nicméně bezbolestný přístup k SEO je možný. Jsem toho sám živým důkazem. SEO optimalizací netrávím více než 15 minut u každého článku a i tak se mi podařilo (téměř nechtěně) se umístit jako první výsledek v Googlu pro několik zajímavých frází.

bezbolestná seo optimalizace obsahu

A když se to podařilo mě, tak se to podaří i vám.

Jak rozvalit sněhovou kouli lepšího umístění ve vyhledávání?

Postupně.

To je odpověď v kterou mám 100 % víru.

Jednotlivé kroky pak vypadají následovně:

  • Zajistit, že publikujete pravidelně
  • Psát co vaše čtenáře zajímá
  • Nainstalovat si Rank Math
  • Dělat guerilla analýzu klíčových slov
  • Optimalizovat obsah
  • Přidat do příspěvku dobrou navigaci
  • Používat linky
  • Připravit obsah dobře pro sociální sítě

A postupně se krátce rozepíši o každém z nich.

Důležité na bezbolestném přístupu k SEO je to, že na další schod vystoupíte až ve chvíli, kdy se cítíte dobře na tom před tím.

Jednotlivé věci by také měly být na základě mých zkušeností seřazeny tak, že ty první budou mít nejvyšší přínos a každá další o trochu menší.

Nicméně bezbolestný přístup k SEO se tato strategie jmenuje také proto, protože i když budete dělat všechny věci, nemělo by to být nijak náročné.

Stejně jako tréning v posilovně.

Jak neustále produkovat nový obsah?

Mezi kvantitou a kvalitou potřebujete najít kompromis. A tento kompromis bude mít hlavně ze začátku mnohem blíže ke kvantitě než kvalitě.

A je to v pořádku.

Publikování příspěvku je iterace. Je to iterace s vaším publikem, které vám řekne, jestli daný příspěvek funguje či nikoliv. Získáte feedback. A navíc se zalíbíte algoritmům, které mají rád, když se na stránkách neustále něco děje.

Dovolit si publikovat průměrný obsah je prvním krokem k tomu tvořit obsah skvělý.

Nechápejte mě špatně. Miluju kvalitu. Nicméně preferuju přístup rozhazovat sazenice (třeba v podobě jednoho příspěvku týdne), a zálevat a starat se o ty, které se chytnou (obří článek jako je třeba tento pak tedy sepíši již na téma, které mělo v minulost úspěch, nebo daný článek přímo rozpracuji).

Kokrétní tipy pro pravidelné publikování

Nastavení hlavy

Základní psychologie neuškodí.

  • Vyberte si přesný den a čas, kdy budete příspěvek (pravidelně) publikovat.
  • Vytvořte si rituál psaní a naplánujte si, kdy budete obsah tvořit.
    • Buďte také specifičtí v tom, jaké programy budete na tvorbu používat.
  • Oznamte svůj záměr okolí ať už veřejně (na Facebooku) nebo soukromě (přátelům)
  • Můžete si také pořídit kalendář a dělat si každý týden křížek, abyste nepřerušili řetěz
  • Klidně se s někým vsaďte o to, že neporušíte slib

Pokud si také myslíte, že váš obsah není příliš dobrý ujistěte se, že hlavě nejprve vysvětlíte, že je to vlastně jedno.

Příspěvek nemusíte nikde propagovat.

A stejně všichni brzo umřeme, tak proč by mělo záležet na tom, co si o našem obsahu a příspěvku myslí někdo druhý?

Články si také předepisuju dopředu.

Takže vytvořím třeba čtyři články na téma, které mě zrovna zajímá, a předplatím si tak v podstatě měsíc tvůrčího klidu a volna. Což je psychologicky velmi fajn.

A nakonec, když nemám náladu, tak to prostě trochu odfláknu a vydám něco průměrného. Což je pořád násobně lepší, než nevydat nic.

A to je důležité mít na paměti.

Databanka nápadů - anglicky sweep file

Nedostatek inspirace v pravou chvíli je při pravidleném psaní a publikování luxus, který si nemůžete dovolit.

Čekání na inspiraci může být dobrou strategií pro umělce (a i tam o tom pochybuju), my ale potřebujeme být spíše řemeslníci, kteří pracují, ať už “náladu” na práci mají více či méně.

Databanka nápadů je pak skvělým způsobem, jak si řemeslo usnadnit.

Stačí když si založíte dokument Google (nebo sešit), kam si budete sepisovat zajímavé nápady do budoucna.

V případě potřeby pak po zdroji jen sáhnete a vyberete něco, o čem se vám zrovna chce psát.

Osobně jsem si takovou databázi založil v Notionu, jelikož možnost databází, kterou Notion nabízí, je na tento účel extrémně vhodná.

Databáze vypadá takto:

bezbolestná seo optimalizace obsahu

Díky databance se mi nestane, že bych neměl “nápad” o čem psát. A když nemám čas, tak vyberu nějaké opravdu jednoduché téma, a buď jen natočím krátké video, nebo sepíši článek opravdu rychle.

Recyklace

Jako vydání článku počítám i aktualizaci staršího postu.

Tato strategie Vám pravděpodobně nebude příliš užitečná ze začátku, ale jakmile máte na blogu již nějaký obsah jde o tip k nezaplacení.

Mám spoustu článků (včetně toho, který právě čtete) jak něco udělat v daném roce. Když je článek z loňska, tak se jen podívám, co se od té doby změnilo. Článek aktualizuji. A vydám jeho novou aktualizovanou verzi.

Mým cílem je, aby zhruba čtvrtina obsahu na mém webu byla takto “recyklovatelná”.

Chci vydat jeden článek týdně. Takže z 52 článků ročně, chci aby zhruba 12-14 byly jen aktualizace článků z minulých let.

Nejen, že je článek jednoduché a rychlé aktualizovat. Navíc jej s každou aktualizací trochu vylepšíte, takže po 12 letech není daný článek jen 12 aktualizovaný. Je také 12 vylepšený a rozšířený.

A tím pádem je dobrá šance, že je opravdu skvělý.

A tvořit jednoduše skvělé články je přesně podstatou bezbolestné SEO rutiny.

Výběr tématu, které čtenáře zajímá

Zajímá mě, jak se člověk může dostat do stavu lucidního snění. Nicméně kdybych se snažil tuto otázku zodpovědět na tomto blogu, většinu lidí bych tím pravděpodobně nenadchl.

Čtenáři tu hledají něco jiného.

Informace o WordPressu, návody jak si vytvořit určitou věc v Elementoru, jaké pluginy použít…

A to co může připadat umělci jako velké omezení, je pro řemeslníka, který potřebuje vydat jeden článek týdně největší dar.

Stačí zjistit, co zajímá lidi, kteří můj blog čtou.

Nejprve si tedy řeknu, pro koho blog píši (v marketingu se tomu říká tvorba persony), a jakmile to vím, tak se jen stačí do daného člověka vcítit a pohledat, co jej zajímá.

  • Konkurenční (české i zahraniční) blogy
  • Dotazy na Facebookových skupinách, Redditu, Quoře, WordPressových poradnách…
  • Mluvení s klienty v běžném pracovním procesu


Výše jsem ukazoval mou databázi článků v Notionu. Tato databáze nápadů vznikla zhruba za jeden den, jen tím, že jsem si projel zdroje vypsané výše a zaznemenával si relevatní nápady.

Za pár hodin průzkumu mám tedy více nápadů, než stihnu zpracovat za rok.

Navíc mám často i místo od čeho se odpíchnout. Například na zahraničním blogu už někdo o daném tématu (dobře) psal. Stačí se tedy inspirovat, přidat relevantní informace pro české prostředí, trochu obsah rozšířit a outline (a valná část samotného příspěvku) je na světě.

Instalace pluginu RankMath

Kdybyste si z tohoto článku neodnesli nic jiného, než to, jak přicházet s nápady na obsah, které budete pravidelně přetavovat do článků a navíc si ještě na stránky nainstalujete Rank Math, ať už v placené nebo zdarma verzi, splnil jsem svou misi.

Jste na nejlepší cestě za úspěchem. A uvidíte, že se budou dít divy.

Rank Math je skvělý, a uvidíte, že jeho používání vám přinese ovoce.

Rank Math je navíc přímo uzpůsoben tomu, aby byl používán s různými webovými buildery (jako je například Elementor), díky čemuž si ani nevšimnete, že jej máte nainstalovaný a použití je velice intuitivní.

Pokud se chcete podívat, jak Rank Math nastavit, můžete se podívat na můj video návod zde.

Klíčová slova

SEO experti mě sežerou zaživa. A uznávám, že můj přístup k výběru klíčových slov je opravdu “minimalistický”,- hezky řečeno.

Především je ale tento přístup bezbolestný. A to je mým cílem.

Používám Google pro výběr dlouhých klíčových slov

Dlouhá klíčová slova (anglicky long tail keywords) jsou sousloví, fráze, které se skládají z více než jednoho slova.

Výhodou je, že konkurence u dlouhých klíčových slov je mnohem nižší (protože jsou užšeji zaměřeny), a zároveň konverze je často větší.

Když někdo hledá frázi jako “Jak nastavit Rank Math”, tak když mu vyhledávač nabídne výsledek, který je kolem této fráze optimalizován, tak je velká šance, že jde zároveň o výsledek, který danému člověku pomůže vyřešit jeho problém.

Cílit na dlouhá klíčová slova je tedy strategií, kterou rozhodně vřele doporučuji.

Níže se můžete podívat na nabídku dlouhých klíčových slov na základ “seo optimalizace”.

Zapíšu si tedy hlavní frázi/fráze a pPokud chci jít v analýze ještě o krok dál, podívám se do nástroje Ubbersuggest (zdarma) Neila Pattela, který mi dá taky dobrou představu o tom, co lidé hledají.

bezbolestná seo optimalizace obsahu

To je vše. Vím, že analýzu klíčových slov lze dělat mnohem detailněji a lépe. A v žádném případě netvrdím, že můj způsob je optimální.

Chci aby byl rychlý, minimalistický a účelný.

A tyto požadavky splňuje.

Hlavní pro mě je, aby to nebylelo. A 3 minuty, které mi tento proces zabere je zhruba přesně tolik, kolik jsem ochoten této fázi obětovat.

Pokud chcete udělat SEO analýzu pořádně můžete se inspirovat například v postu Filipa Podstavce na Marketing Mineru.

Jak s klíčovými slovy naložit?

Jakmile hlavní klíčové slovo/frázi vyberu, tak jej

  • nastavím jako hlavní slovo v RankMathu (uvnitř příspěvku)
  • dám do nadpisu H1,
  • zakomponuju jej do alt popisu obrázku,
  • ujistím se, že se objevuje někde relativně vysoko v samotném obsahu příspěvku,
  • a ujistím se, že se nachází i v popisu příspěvku a linku příspěvku.

Tím pádem mám hotovo.

Tímto způsobem lze poměrně snadno optimalizovat již vzniklý článek. Lze to ale také brát jako dobrý první krok ještě před tím, než o tématu začnete psát.

P.S. Pokud používate Rank Math, tak osobně se snažím mít u všech příspěvků skóre alespoň 75/100.

Optimalizace samotného obsahu

Píšu krátké věty. Krátké odstavce. Snažím se ukázat na obrázcích, co na obrázcích ukázat jde. Text mám v úzkém sloupci, aby se dobře četl a to jak na počítači, tak mobilu.

Nově se snažím pár krátých vět také umístit na začátek každého příspěvku. Chci aby bylo hned jasné, co hlavního se lidé v příspěvku dočtou, a byli i namotivováni tak učinit.

Hlavním cílem je, aby bylo pro lidi extrémně jednoduché obsah pochopit a konzumovat.

Extrémně.

Lidé nemají rádi široké bloky textu, které se táhnou od jedné strany obrazovky k druhé. Navíc to není jen “pocit” či “názor”. Tuto hypotézu silně podporuje i výzkum.

Ptáte se, jak snaha psát přístupně a čitelně souvisí se SEO?

Google používá něco, čemu říká “Signály použitelnosti / user Experience Signals), a když dostane pocit, že je Váš obsah obtížně stravitelný, nebo nepřehledný, tak vás SERP bůh potrestá nižší příčkou ve vyhledávači.

Naopak pokud se lidem váš obsah libí (a tráví u něj čas), dostanete v SEO pozici boost.

Psát tedy přístupně, hezky a čitelně tedy nese benefity hned na několika frontách.

Každý čtenář jiná ves

Jako SEO optimalizace se dá brát i to, že nabídnete lidem různé způsoby, jak mohou váš obsah konzumovat.

Někdo má rád text. Někdo zvuk. Jiný video. Proto se k většině příspěvků snažím natočit video. Tak pokryju mnohem širší škálu návštěvníků, než bych pokryl jen samotným textem.

Obrázky, videa, infografiky, audio… pokud jsou kvalitní, tak mají v rámci SEO optimalizace jednoznačně své nezastupitelné místo.

A každá snaha o to jej nenechat zet prázdnotou je vysoce ceněna.

Tip

Vřele doporučuju tento doplňkový obsah publikovat (také) na speciálních stránkách, a na webu na něj “jen” odkazovat.

Videa zásadně publikuju na YouTube. Infografiky na Pinterestu a podobně. O nic moc se tím nepřipravíte, obsah je stále váš. Nicméně Pinterest a YouTube jsou velmi často využívány jako vyhledávače.

A když tam lidé váš obsah (snadno) najdou, může jít o další skvělý zdroj návštěvnosti.

Navíc tyto domény mají obrovskou autoritu, takže se může i snadno stát, že se váš obsah objeví na prvních místech SERPU, aniž byste se museli nějak nadřít.

Například mé video o nastavení Rank Math skočilo jako první výsledek v Googlu asi po 24 hodinách od publikace. A to v době, kdy jsem měl na YouTube dva odběratele a na blogu jeden (nedopsaný) článek.

bezbolestná seo optimalizace obsahu

Smysluplná navigace

V neposlední řadě je také klíčové nepodceňovat klasiké používání nadpisových tagů. Jinými slovy využívat nadpisy různých kategorií pro smysluplnou navigaci a orientaci na vašich stránkách i uvnitř jednotlivých příspěvků.

Základní tři pravidla správného používání nadpisů jsou:

  1. Na každé stránce by měl být nanejvýš jeden nadpis první kategorie H1.

  2. Nadpisy musí dodržovat hierarchické pořadí (podnadpis H1 je tedy vždy H2, nikoliv H3, H4…)

  3. Nadpisy využívejte hojně

Také je dobré přidat do Vašeho příspěvku obsah, jelikož dokument Google Quality Guideline hodnocení říká, že obsah zlepšuje orietovatelnost na stránce a pomáhá to tak účelu stránky (a vám v rankingu).

Na konec přidám ještě pár věcí, kterých byste se měli pokud možno rozhodně vyvarovat:

  • Nikdy nepoužívejte “nadpis” jen protože potřebujete nějaký text udělat tučný, nebo větší
  • Nepoužívejte nadpisy samostatně, pokud “nenadpisují” / není pod nimi další obsah
  • Nikdy by přímo pod sebou neměli být tři a více nadpisů

Prolinkování stránek

Linky většinou už trošku bolí, jelikož nejde úplně o zábavnou činnost. Nicméně linky pro svůj dopad za trochu námahy rozhodně stojí.

Můžete si třeba představit, že každý link vynásobí dopad vašeho příspěvku 1,1x. Touto optikou vám pak práce přijde třeba i docela zábavná.

Níže přidám 4 kroky, jak můžete do svého obsahu zkusit linky zahrnout. První krok je nejjednodušší a stojí za to jej udělat vždy, každý další krok je trochu náročnější. Nemusíte implementovat vše najednou. Začněte krokem 1. a jakmile to pro vás bude automatika, můžete přistoupit k dalším krokům.

  1. Přečtěte si znovu svůj příspěvek a dejte linky na svůj obsah všude tam, kde mluvíte o něčem, o čem jste již mluvili v rámci minulých článků.
  2. Představte si jako byste opravovali esej na vysoké škole. Všude tam, kde Vám připadá, že by měl být uvedený zdroj, najděte zdroj a uveďte na něj link. Linky klidně také dejte tam, kde zmiňujete něco, co by stálo za další vysvětlení.
  3. Pokud jste odkazovali na něčí obsah, napište mu krátký email s tím, že jste na něj odkázali a jestli by nechtěl na váš obsah mrknout.
  4. Pokud to chcete vzít opravdu poctivě, můžete zkusit získat linky z jiných míst, aby na vaše stránky odkazovali. Pokud vás zajímá, jak na to, napište mi, a zkusím dát dohromady návod.

Sociální média

Sdílení obsahu na sociálních médiích je v kontextu SEO spíše šlehačkou na dortu vaší snahy. Nicméně pokud začínáte tak nejvíce trafficu vám budou generovat pravděpodobně právě sociální sítě.

Hlavním krokem je vybrat si takové sítě, kde lidé váš obsah ocení. Receptům se bude dařit spíše na Pinterestu. Návod na to, jak sehnat práci ocení zase spíše uživatelé LinkedInu.

Tak jako tak, člověk asi chybu neudělá, když bude na více sítích, ale je dobré mít na paměti, jací uživatelé na dané síti jsou a jaký tón komunikace očekávají.

Má “propagační workflow” se pak následně sestává z těchto kroků:

  1. Napíšu si “propagační text”

  2. Vytvořím si k tomu (nejlépe pohyblivou) grafiku v Canvě

  3. Použiji nástroj pro plánování příspěvků na sociální sítě a naplánuju post na: LinkedIn, Twitter, Facebook a Pinterest (používám Publer, který je dokonce do 5 účtů zdarma).

Celý tento proces zabere asi 25 minut. Nicméně na konci jsou 3 příspěvky na sociální sítě, kterým se většinou docela daří.

  1. Když napíši velký post, jako je například tento, pošlu také oznámení emailem na svůj list odběratelů a občas zapnu reklamu na Facebooku.

  2. A když je obsah ještě obsahově bohatý (jako třeba tento) snažím se vytvořit i sérií tweetů, případně i kratší článek na LinkedIn, který není jen odkazem, ale dává smysl sám o sobě.

To je vše.

Doufám, že se vám článek líbil a budu se těšit, až mi napíšete:

  • Jak přistupujete k SEO vy?
  • Používáte i jiné nástroje než jsem zmínil?
  • A povedlo se vám rankovat pro nějaké zajímavé klíčové slovo, “aniž byste chtěli”?

Dejte mi vědět v komentářích.

K vašemu úspěchu

Vojta

Pomohl vám článek? Sdílejte ho na sociální sítě.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Skype
Email
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Obsah článku

Autor článku

Vojtěch Bruk

Vojtěch Bruk

Chci tvořit weby, kde se klientům rozumně rychle vrátí investice a bude se nadále zhodnocovat. Není to jednoduché, ale není to nemožné. Proto sleduji trendy, studuji přidružené disciplíny jako je psychologie, použitelnost, a marketing. Zlepšuju své weby průběžně s každým editem. Ve volném čase se bavím tvorbou wordpressového obsahu na Youtube.